نحوه تسویه حساب با پرسنل چگونه است؟
برای تسویه حساب با پرسنل، قانون کار در کشور ایران شرایط خاصی را برای تسویه حساب بین کارفرما و کارگر در نظر نگرفته است. بلکه این موضوع را به صورت توافقی بین دو طرف واگذار کرده است. بنابراین در زمان عقد قرارداد کار باید تمام شرایط مربوط به اتمام یا فسخ قرارداد از سوی کارفرما یا کارگر، مد نظر قرار بگیرد.
قوانین مربوط به رابطه بین کارفرمایان و کارگران شامل موارد و زوایای مختلفی است. یکی از این موارد را میتوان نحوه تسویه حساب با پرسنل دانست. همه قراردادهای کاری به صورت مداوم تمدید نمیشوند و در برهه زمانی خاصی ممکن است کارگران و کارفرمایان قصد اتمام ارتباط خود را داشته باشند. در این حالت باید با بهرهگیری از قوانینی که در این زمینه تعیین شده است، مراحل تسویه حساب را به شکل صحیح پیش برد.
متأسفانه در برخی از موارد مشاهده میشود که کارفرمایان و کارگران گرامی به این موضوع توجه ندارند و به همین دلیل پس از پایان کار مشکلات حقوقی مختلفی بین آنها پدیدار میشود. با ما در ادامه متن همراه باشید تا شما عزیزان را با همه مراحل مربوط به این امر آشنا کنیم و هر یک را به صورت جداگانه توضیح دهیم.
تسویه حساب مراحل گوناگونی دارد.
تسویه حساب و ماهیت آن
پیش از بررسی مهمترین مراحل تسویه حساب با کارگر بهتر است با مفهوم کلی این موضوع آشنا شویم. به طور کلی باید بیان کرد که تسویه حساب به معنای اعلام پایان قرارداد کارفرما با پرسنل است. این امر میتواند پیش از پایان پروژه و یا پس از آن صورت بگیرد. بهعنوانمثال، در صورتی که کارفرما قصد اخراج پرسنل را داشته باشد، باید مراحل مربوط به تسویه حساب را پیش از پایان پروژه انجام دهد. این موضوع در زمینه نحوه تسویه حساب با پرسنل از اهمیت بالایی برخوردار است.
پس از پایان تسویه حساب مشخص میشود که تمامی حق و حقوق مربوط به پرسنل به نحو احسن به آنها پرداخت شده است. همین امر ثابت میکند که کارفرما دیگر هیچگونه دین و تعهدی در مقابل پرسنل خود ندارد و رابطه آنها به پایان رسیده است. پس از تسویه حساب، کارفرما و کارگر راه جداگانهای را در پیش میگیرند.
انجام تسویه حساب یک امر کاملاً «توافقی» است؛ به همین جهت در زمان انجام این کار باید مواردی همچون مفاد تنظیم شده جهت فسخ قرارداد بین کارگر و کارفرما مورد بررسی قرار بگیرند. رفع پیچیدگیهای این امر تنها از عهده کارشناسان مجرب یارا مشاور بر میآید. ما میتوانیم از ابتدا تا انتهای تسویه حساب در کنار شما عزیزان باشیم و به مشکلات حقوقیتان رسیدگی کنیم.
مراحل مربوط به تسویه حساب
همانطور که بیان شد، نحوه تسویه حساب با پرسنل شامل چندین مرحله مختلف است که هر یک از آنها دارای مشخصات خاص خود هستند. به طور کلی چهار مرحله اصلی را باید در این زمینه در نظر بگیریم که عبارتاند از: تسویه اداری، تسویه مالی، تعیین بیمه بیکاری و رضایت کارگر.
در صورت نیاز به مشاوره رایگان قانون کار و تامین اجتماعی در زمینه تنظیم فرم تسویه حساب هم اکنون با شماره 09129267044 تماس بگیرید.
امکان طرح دعاوی حقوقی در این زمینه وجود دارد.
تسویه اداری
در مرحله اول باید مشخص شود که کارگران تمامی اقلام و تجهیزاتی که شرکت به آنها ارائه کرده است، به صورت صحیح و سالم به کارفرما برگرداندهاند. به این بخش، تسویه اداری گفته میشود. برای تکمیل این نوع تسویه لازم است که بخشهای مختلف شرکت اقلامی که پیش از این در اختیار کارگران قرار گرفته بود را مورد بررسی قرار دهند و میزان آسیبدیدگی آنها را مشخص کنند. اگر آسیبدیدگی از حد تعیین شده بیشتر باشد، کارگران باید هزینه مربوط به تعمیر وسایل را به کارفرما بدهند.
تسویه مالی
یکی دیگر از مراحل مربوط به نحوه تسویه حساب با پرسنل، تعیین مطالبات افراد به صورت جداگانه است. در این قسمت واحد مالی شرکت مشخص میکند که میزان حقوق پرداختی به هر فرد باید چقدر باشد. مواردی همچون مرخصیها نیز در همین گام محاسبه میشوند.
یکی از نکات مهم که همه کارفرمایان باید به آن توجه داشته باشند، نحوه پرداخت مطالبات به کارگران است. در حال حاضر این امر تنها باید به صورت انتقال از طریق حساب بانکی صورت بگیرد و ارائه حقوق به شکل نقدی قابل انجام نیست. عدم پیروی از این امر میتواند مشکلات متعددی را به وجود بیاورد، بنابراین لازم است که به آن دقت داشته باشند.
در زمان تسویه حساب باید حقوق کارگران را در نظر گرفت.
تعیین بیمه بیکاری
به منظور توضیح نحوه تسویه حساب با پرسنل باید به مرحله مربوط به بیمه بیکاری نیز اشاره کنیم. این بیمه کسانی را شامل میشود که پس از پایان کار خود با کارفرما نمیتوانند در یک حوزه دیگر مشغول به کار شوند و اصطلاحاً در شرایط بیکاری قرار میگیرند. بر اساس قوانین کلیه افرادی که شش ماه کار کرده باشند، میتوانند از خدمات مربوط به بیمه بیکاری بهره ببرند. در این حالت میزان مستمری مشخصی به صورت ماهانه برای یک بازه زمانی محدود در اختیار افراد مختلف قرار میگیرد تا بتوانند از پس امور روزانه خود برآیند.
رضایتنامه
به منظور تکمیل مبحث نحوه تسویه حساب با پرسنل باید از موضوع کسب رضایتنامه نیز یاد کرد. همه کارگران میتوانند پس از پایان قرارداد کاری خود از کارفرمای مدنظر درخواست کنند که یک نوع رضایتنامه در اختیار آنها قرار دهد. در این رضایتنامه ذکر میشود که کارفرما از کلیه خدمات و امور انجام شده توسط کارگر راضی بوده است.
این نوع رضایتنامهها وقتی اهمیت پیدا میکنند که کارگران بخواهند به سراغ شرکتهای دیگر بروند. با داشتن چنین اسنادی میتوان اثبات کرد که فرد در شغل قبلی خود موفق بوده است و در نتیجه کارفرمایان جدید به کارگر با دید مثبت نگاه خواهند کرد. کارفرمایان سابق موظف هستند تا در صورت نیاز کارگران، چنین رضایتنامههای خاصی را در اختیار آنها قرار دهند تا روند استخدام آنها در شرکتهای گوناگون بدون مشکل پیش برود.
اجرای همه مراحل تسویه حساب ضرورت دارد.
سخن پایانی
یکی از مهمترین مواردی که در قانون کار مورد توجه قرار گرفته، نحوه تسویه حساب کارگران است. این موضوع باید به دقت صورت بگیرد تا هیچگونه مشکلی برای کارفرمایان و کارگران به وجود نیاید. مراحل مختلف مربوط به همین مبحث آن را به یک امر دشوار و چالشبرانگیز تبدیل کرده است.
به منظور پیگیری نحوه تسویه حساب با پرسنل باید از دانش مشاورانی کمک بگیرید که به صورت کامل با قوانین اداره کار آشنایی دارند. همکاران ما در یارا مشاور این آمادگی را دارند تا به تمامی پرسشهایتان پاسخ دهند و شما کاربران گرامی را در این زمینه یاری کنند.
در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تنظیم فرم تسویه حساب هم اکنون با شماره 09129267044 تماس بگیرید.